Studerende skaber viral kampagne for FN’s verdensfødevareprogram

Kampagnen, der synliggør enorm forskel på, hvad en svensker og en sudaneser betaler for et måltid mad, er set og delt af tusindvis

af Dan Hansen d. 9.02.2018 i Historier

En svensker skal betale 0,7 procent af sin dagsindkomst for en tallerken ris med bønner. En sydsudaneser skal betale en halv gang over sin dagsløn for at lave det samme. Altså forholdsmæssigt mere end 200 gange så meget som svenskeren.

Dét budskab illustreres i en kampagne, som FN’s verdensfødevareprogram lige nu kører på sine sociale platforme.

Kampagnen har haft næsten 100.000 visninger alene på kampagnens officielle Facebookside. Derfra er den blevet delt over 1000 gange på andre sider, ligesom den er blevet set, delt, liket og kommenteret på blandt andet Twitter.

FN: Mønstereksempel på et samarbejde med en uddannelsesinstitution
Kampagnen er lavet af 5 studerende på det internationale undervisningsforløb ’Corporate Communication and client assignment course’ på Tv- og Medietilrettelæggeruddannelsens 3. semester. Nemlig Pelle Hegelund, Emma Olivia Vibæk, Cathrine Leonhard Poulsen samt de 2 udvekslingsstuderende Irene Chirita og Anastatia Kotlyarovskay. Undervisningsforløbet var ledet af lektor Peter Østergaard Sørensen i samarbejde med ekstern konsulent Bent Bøkman.

Peter Østergaard Sørensen er stolt af sine studerende og den gennemslagskraft, filmen har haft.

- Vi laver mange løsninger i samarbejde med eksterne virksomheder og organisationer, og vores rekvirenter er ofte meget tilfredse med de løsninger, der bliver lavet. Men det er sjældent, at de når så bredt ud som denne. Med til historien hører, at FN har en lidt tung struktur, hvor det er svært at få ting publiceret, selv om det er gode løsninger. Derfor er vi ekstra glade for, at det er lykkedes, og at FN er så tilfredse, siger han.

Begejstringen bliver bekræftet af Elina Hämäläinen fra FN’s verdensfødevareprogram, som har deltaget i samarbejdet mellem FN og DMJX.

- Vi har været utrolig glade for samarbejdet med skolen og for den enorme effekt, det har haft. Vi er vilde med filmen, og vi vil blandt andet skrive en artikel om samarbejdet for at vise vores taknemmelighed og for at synliggøre de studerendes indsats. Det er på alle måder et mønstereksempel på, hvad der kan komme ud af et samarbejde med en uddannelsesinstitution, siger hun.

Du kan blandt andet se filmen her

Kategori:  Historier

Forfatter

Dan Hansen
Presseansvarlig på DMJX. Journalist med sidefag i dansk. Skriver om kommunikation, medier, journalistik og sprog. Har tidligere arbejdet med videnskabsformidling, livsstilsjournalistik og som bladredaktør.
Profil

Prefooter web-form

Foreslå indhold til underskoven

Underskoven

Opdatér Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.

Instagram

  • ER DU VORES NYE PRAKTIKANT? 
Shangies har brug for en dygtig grafisk praktikant med æstetisk sans.
Kan du lave fint, kreativt indhold til de sociale medier, flot web site design og samtidig bidrage med skønt humør på kontoret? Læs mere om stillingen i bio. Vi glæder os til at høre fra dig! #praktikant #grafiker #grafiskdesign #kea #danskdynamit #dmjx #kadk #shangies #shangiesbystilov
  • Hej med jer! Mit navn er Ida Nicoline (@idanicoline_ ) og i denne uge har jeg fået lov til at overtage DMJXs Instagramprofil.

Til at starte med får i 3 hurtige facts om mig:
▪️25 år
▪️København
▪️Læser Medieproduktion og Ledelse på 4. semester …Resten må i finder ud af i løbet af ugen - så STAY TUNED! #dmjx #dmjxminuge
  • Århus, day 24.
.
.
.
Sobota v Århusu = no makeup, no budík, velká snídaně (spíš oběd), nákup v Ikea (další), zamilování se do tohodle křesla, @platfi a 15 minutové dilema ohledne nákupu svíček, nakup v Lidlu, práce, práce, práce, rozbitej telefon, party, McDonalds, 12km chůze, spát.

PS. Jahodovej shake sucks.
.
.
.
#århus #aarhus #denmark #dmjx #diary #ikea #chair #redisthenewblack #haha
  • Roberts biggest concern for the future isn’t the pollution or climate change, but a change in how indigenous people live their lives. With all the money flowing out from the oil industry, jobs are easier to get, and therefore less and less people have time to practice their ancestral traditions. Not long ago the community of Fort Chipewyan relied on trappers and fishermen to support the community, but now most people buy their food in the local store. “The future for trapping doesn’t look good. We have evolved with our 8 hours jobs, and now we don’t have to worry about setting traps or catching fish to use as bait. Many of our traditions will disappear because of modernization,” he says. ----------------------------------------------------------------------------
With this we've reached the end of my project, which I hope you've enjoyed. Nevertheless I would like to thank you for following along! All the best, David / @lethwilliams
  • Robert Grandjambe does a lot of fishing during the winter months. He knows about the alleged pollution of the rivers, and most of his catch goes to his dogs, but sometimes, if he catches a fish that looks particularly nice, him and his wife will eat it for dinner.
@lethwilliams
  • Fest, kaj og venner 🌟🕺🏼#kajgf #dmjx
  • Planen var, at jeg ville lægge en masse billeder op af deltagerne, fest og konfetti.🎉🎊 Men i går oplevede jeg, hvor vildt det kan være, at lave live-tv. Derfor blev det kun til et håbløst forsøg på et selfie med publikum.😒I løbet af den her uge, har jeg generelt fundet ud af, at jeg er en elendig fotograf, så det er nok meget godt, at det endte med at blive kommunikation!😅 #dmjx #dmjxminuge @laurahansen__
  • @emiliejensdottir sætter sine briller præcis, som hun vil! #kaj #generalforsamling #øl #journalistikkensfremtid #fun #spas #dmjx #laughter #hilarious