Skip to main content

DMJX-kommunikatør deltog i VM i PR: Man skal kende sin målgruppe

Rose Klausen, der er uddannet fra Kommunikationsuddannelsen på DMJX, har specialiseret sig i strategisk kommunikation og PR. For nylig repræsenterede hun Danmark til VM i PR.

Rose Klausen, der er uddannet fra Kommunikationsuddannelsen på DMJX, har specialiseret sig i strategisk kommunikation og PR. For nylig repræsenterede hun Danmark til VM i PR. (Foto: Lead Agency)
Foto: Lead Agency

VM i PR - eller Next Generation PR World Cup som det hedder - er en konkurrence for unge PR-talenter, hvor deltagerne får 48 timer til at løse en konkret caseopgave. I år var opgaven at lave en kampagne for FN-organisationen UNDP med fokus på klimakrisen.

Brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation udvælger hvert år to talenter under 35 år fra danske PR- og PA-bureauer til at deltage i konkurrencen. I år bestod det udvalgte team af to dimittender fra Kommunikationsuddannelsen på DMJX. Guldmedaljen gik i år til et britisk team, men så sent som i 2022 var det et dansk team, der vandt foran 13 andre deltagende lande.

Vi har talt med en af de danske deltagere, Rose Klausen, til en snak om, hvad hun laver til daglig som PR-rådgiver, og hvordan det var at være med til VM i PR.

Hvad har du arbejdet med, efter du blev færdiguddannet fra DMJX?

- Hele kommunikationspaletten, heldigvis. Jeg startede med en ret digital profil, men særligt PR-faget fangede mig under praktikperioden. Siden min fastansættelse hos Lead Agency har jeg derfor specialiseret mig indenfor særligt strategisk kommunikation og PR.

Hvordan endte du pludselig med at repræsentere Danmark til PR World Cup 2023?

- Sidste år var en af mine tidligere kollegaer med til at sikre guldmedaljen. Det betød, at jeg fik et indgående kendskab til konkurrencen og hørte meget om, hvor vild en oplevelse deltagelsen var i sig selv. I år valgte min arbejdsplads så at indstille mig, og det var bare kæmpestort, at jeg blev udtaget.

Hvilke opgaver har du til daglig som kommunikationsrådgiver?

- Mit arbejde ligger i krydsfeltet mellem strategisk kommunikation og PR. Jeg er fast presserådgiver for en række af husets største kunder, særligt indenfor kultur og underholdning, fx Netflix og Podimo.

Rose Klausen (tv.) deltog for nylig i VM i PR sammen med Miriam Hindsgaul (th.). Begge er uddannet fra Kommunikationsuddannelsen på DMJX. (Foto: Miriam Hindsgaul)

- En normal uge består ofte af strategiarbejde, kontakt til journalister, rådgivning af kunder, hjælp til krisekommunikation, workshops, kundemøder og præsentationer samt planlægning af alt fra hurtige til komplekse kommunikationsprocesser og presseudgivelser.

- Man kan sige, at jeg for mange af vores kunder er deres ’eyes and ears’, hvor mit job er at sikre deres positionering og stemme i det danske mediebillede. Både når det går godt, når der er lidt for stille, og når shitstormen rammer."

Hvad var det mest udfordrende ved at være med til PR World Cup?

- At blive i den kreative fase, hvor du åbner op, finder indsigter, relevant viden og hvor der ingen dumme idéer er. Det var svært. Når du er under stort tidspres, er det naturligt at tankerne hurtigt leder en videre til eksekveringen, fordi du ønsker at kunne se det for dig for at få ro i maven. Men vi havde lovet hinanden, at vi ikke måtte sætte os fast på en vej, en løsning, før dag 2, hvor vi havde en masse forskellige retninger på bordet og kunne prioritere i dem og mærke efter i maven. Hvad føles godt? Og hvad føles sjovt og nyt?

Om Rose Klausen

  • Uddannet fra Kommunikationsuddannelsen på DMJX i 2020
  • Arbejder til daglig som chefrådgiver i kommunikationsbureauet Lead Agency
  • Var i løbet af sin uddannelse på DMJX i praktik hos designmarkedet FindersKeepers og hos Lead Agency samt på udveksling ved Auckland University of Technology i New Zealand

- Derfra skulle det selvfølgelig gå enormt stærkt. Hele strategien skulle på plads, indsigterne, begrundelse af valgene, kampagneplanen, kommunikationsprodukterne og aktiviteterne mv. Det hele skulle koges ned i en præsentation, nogle skriftlige beskrivelser og en mundtlig videopræsentation. Det var intenst, men det var også virkelig sjovt."

Hvad er du mest glad for at have fået med dig på Kommunikationsuddannelsen på DMJX?

- At man skal kende – og ikke mindst vælge - sin målgruppe for at kunne lave budskaber og kommunikation, der reelt trænger igennem. Det lærte jeg på uddannelsen, og det bruger jeg dagligt, både når jeg arbejder med strategisk kommunikation og pressevinkling til medierne.

 

Kommunikationsuddannelsen er en 3,5-årig professionsbachelor på DMJX. Du kan studere Kommunikation på DMJX i både Aarhus og København. Læs mere om uddannelsen her.