Skip to main content

Medierne giver tredjeparter fri adgang til deres brugerdata

Både danske og udenlandske medier er dygtige til at indsamle data om deres brugere. Men samtidig åbner de i stor stil muligheden for, at Google og andre tredjeparter også kan indsamle dataene. Det er forretningskritisk, siger forsker bag ny undersøgelse.

Mediernes data spredes til tredjeparter

Al digital aktivitet efterlader spor, og hver gang en medieforbruger besøger et nyhedsmedie via en app på sin mobiltelefon, kan medierne indsamle data om brugerens adfærd og forbrug.

Denne data kan tegne et unikt billede af brugerens ageren og er en værdifuld ressource, hvis man vil skabe forretning i den digitale medieøkonomi.

Problemet er bare, at meget af den kostbare brugerdata også kan indsamles af de ”mellemmænd”, som oftest hjælper med at lave mediernes digitale løsninger og opsætninger. De såkaldte tredjeparter.

Det betyder ikke alene, at nyhedsmedierne mister eneretten til de digitale fodspor, men også at de havner hos store spillere som Google og Amazon, som har langt mere muskelkraft til at udnytte værdien. Blandt andet fordi de kan koble dem med bunker af anden data.

Kortlægning af forbindelser

Aske Kammer, docent og medieforsker på DMJX, har undersøgt, hvad der sker med brugernes data på 24 udvalgte danske og udenlandske mediers nyhedsapps (til iOS). Ved hjælp af avancerede overvågningsværktøjer har han kortlagt de forbindelser, der gennem nyhedsapps skabes mellem medier, brugere og tredjeparter. Denne kortlægning tegner et præcist billede af, hvem der kan høste brugerdata.

Billedet er stort set det samme hos alle 24 medier, som blandt andre omfatter DR, Ekstra Bladet, BBC, CNN, Bild og New York Times. Det starter typisk med, at en bruger læser et nyhedsindslag eller afspiller en video i app’en. Når der er hentet indhold fra mediets server, kan medierne trække brugerinformation ud af interaktionen. Men det samme kan altså en lang række tredjeparter, hvis servere der også skabes kontakt til.

Eksemplet her viser, hvem man er i kontakt med, når man besøger engelske The Suns app. Alle disse tredjeparter har (ligesom The Sun) mulighed for at indsamle brugerdata.

- Et af de store konkurrenceparametre i denne tid er, hvordan man agerer i kampen om brugerdata. Og hvis nyhedsmedierne ikke skærmer af for andres indsamling af deres unikke data, kan de umuligt vinde kapløbet, siger Aske Kammer.

Eksplosiv stigning af snyltere

Ikke nok med, at billedet er ens på tværs af medier og lande, så er det også en klar tendens, at flere og flere tredjeparter kan få adgang til brugernes data gennem nyhedsmedierne og deres platforme.

Aske Kammer har undersøgt forbindelserne mellem de 24 nyhedsapps og tredjeparter i både 2016, 2017 og 2021.
I løbet af de 5 år er der sket en enorm vækst i antallet af konkurrenter, som nyhedsmedierne er i forbindelse med.

Som eksempel havde tyske Bilds app kontakt med 10 tredjeparter i 2016 og hele 52 i 2021.

De 24 udvalgte medier er toneangivende nyhedsmedier i Danmark, USA, Storbritannien, Tyskland, Italien og Portugal.

Aske Kammers forskningsresultater er netop blevet udgivet i det prestigefyldte akademiske tidsskrift ’Digital Journalism’, hvor artiklen ligger bag en betalingsmur.

I næste led af forskningen vil Aske Kammer undersøge, i hvilken udstrækning medierne er bevidste om den mulighed for dataindsamling, de giver tredjeparterne – og dernæst tale med dem om konsekvenserne og om muligheder ved at holde dem inden for egne rækker.

 

Aske Kammer er fulgt i hælene på de digitale fodspor, som hans besøg i 24 nyheds-apps har efterladt.

Siden 2016 er der sket en eksplosiv vækst i antallet af tredjeparter, som Google og Amazon, der har adgang til også at indsamle de værdifulde brugerdata.

Foto: Jens Bangsbo.