Skip to main content

Frida Kahlos monobryn bygger bro mellem kreativitet, elektronik og kodning

På studieretningen Interaktivt Design bruger de mødet mellem kunst og elektroniske komponenter til at træne en både nysgerrig og kritisk tilgang til teknologi.

På studieretningen Interaktivt Design bruger de mødet mellem kunst og elektroniske komponenter til at træne en både nysgerrig og kritisk tilgang til teknologi.

Computere er ikke længere noget, der kun står på et skrivebord. De er integreret i alting omkring os: Hvidevarer, tøj, biler, møbler og rum. Men hvordan kan hverdagsgenstande bruges i nye sammenhænge ved at proppe mikrocomputere i dem og gøre dem intelligente? Og hvad betyder det for vores liv og hverdag, når teknologien rykker tættere på os? Det undersøger DMJX-studerende på faget Physical Computing, som er en del af studieretningerne Interaktivt Design og Coded Design.

- Hvis vi ukritisk begynder at proppe teknologi i alt, hvad vi omgiver os med, så må man også overveje de negative konsekvenser. For hvad sker der, når hverdagsgenstande bliver intelligente? Der ligger en masse ting, som er interessante både ud fra et kreativt perspektiv, et kommunikativt perspektiv, men også et kritisk perspektiv, siger Stig Møller Hansen, docent på DMJX og underviser i faget Physical Computing.

På Physical Computing er der ikke en opgave med en konkret kunde til en kommunikationsopgave, som på mange andre undervisningsforløb. Her bliver de studerende i stedet kastet direkte ud i at hacke noget teknologi og nogle dimser for at prøve at se, hvilke muligheder og udfordringer, der opstår - både teknologisk og etisk.

Et tryk i kanylen giver Frida Kahlo filler i læberne

Den seneste runde af forløbet i Physical Computing tog udgangspunkt i en kunstinstallation fra kunstneren Neil Mondoza, der har arbejdet med at skabe interaktive udgaver af kunstværker fra fx Magritte og Rembrandt, hvor man kan manipulere med værket. På samme måde blev de studerende bedt om at lave en interaktiv udgave af et maleri uden brug af mus og tastatur, som vi er vant til at interagere med.

Julie Eide, der studerer Interaktivt Design på 6. semester, valgte sammen med sin gruppe at lave en udgave af Frida Kahlos selvportræt i arbejdet med at udforske den fysiske teknologi. De lavede en model af portrættet, hvor iagttageren ved hjælp af en række kanyler med farverige væsker selv kan manipulere Frida Kahlos øjenbryn, mængden af make-up og fyldige ansigtstræk som en kommentar til tidens skønhedsidealer.

 

Se en demonstration af Julie Eide og hendes medstuderendes produkt fra faget Physical Computing. Her har de med både hardware og software har designet et interaktivt Frida Kahlo-portræt.

- Vi brugte en væske, men det var egentlig bare en lille føler, der følte på, om den var strukket eller foldet sammen. I koden har vi så tilknyttet noget animation, som reagerer på de sensorer, der er i Arduino-boardet, forklarer Julie Eide.

Skaber en bro fra kreativitet og design til det tekniske og manuelle

Et Arduino developer board er en lille elektronisk computerenhed, der bruges til at oprette og styre elektroniske projekter. Boardet kan tilsluttes en række forskellige typer af sensorer via helt old school farvede ledninger og kan så programmeres til at udføre forskellige opgaver. Developer boardet er således blevet brugt som den fysisk elektroniske grundsten i arbejdet med at manipulere kunstværkerne.

- Vi har haft en del kodningsforløb, men det har var et af de fedeste. På andre projekter har det handlet meget om at forstå arbejdet bag kodningssproget, men når du sidder med et så manuelt værktøj som et Arduino-board, så får du også en grundlæggende forståelse for hardware, som også er relevant for at forstå, hvad kodning er, siger Julie Eide.

- Jeg synes generelt, at kreativ kodning er sindssygt spændende. Det er ikke min force, men det er et emne, som virkelig skaber en bro imellem det at lave design og at arbejde kreativt over til noget, som er meget teknisk og manuelt.

Forståelse for kodning giver mulighed for samarbejde med eksperter

Physical Computing-forløbet ligger på det sidste år af uddannelsen og giver de studerende mulighed for at samle op på de mange forskellige elementer af kodning og interaktivitet, som de har lært i løbet af uddannelsen.

- De studerende får en stor åbenbaring, når de opdager, hvor relativt nemt det er at rykke ting fra tastatur og skærm ud i virkeligheden. Det er en kæmpe tilfredsstillelse for dem at se, at de gør et eller andet på computeren, og pludselig er der så eksempelvis en motor, der får et cykelhjul til at dreje rundt, siger Stig Møller Hansen.

Der er et stort element af legende tilgang i faget Physical Computing, men Julie Eide er ikke i tvivl om, at hun samtidig har lært noget, hun kan tage med sig efterfølgende.

- Det er en kæmpe gave at få en forståelse for kodning og hardware, og hvad der gør hvad, for så kan man bedre tværfagligt samarbejde med andre, som har helt vildt meget styr på det. Så man bedre kan kommunikere med dem om fælles projekter, når man er færdiguddannet, siger Julie Eide.

Interesserer du dig for kodning, kreativitet og grafisk design?

Undervisningsforløbet Physical Computing findes på både Interaktivt Design og Coded Design, der er studieretninger på den 3-årige bacheloruddannelse Visuel Kommunikation. Begge studieretninger har kreativitet og grafisk design som omdrejningspunkt. På Interaktivt Design lærer du også om animation og motion graphics, mens du på Coded Design går i dybden med kreativ brug af kode i krydsfeltet mellem visuel formgivning og programmering.